Monday 12 March 2012

kem kaizen, Gunung Pulai, pontian !


fuhhh...... dah lama aku tak hupdate blog ni....dah bersawang dah... ! huhuhu.. harini aku taknak story pasal mata coklat tu....harini nak share my experience kat korang....and moral for the story...hohoho,,jom lah ...layan 

sebelum aku pergi kem ni..aku jumpe abg google...nak carik info pasal kem ni....n aku jumpe...aku selidik selidik....aku teros cakap....mak aih....biar benar ! mampu ke aku nak hidop selame 3 hari kat tempat ni.... ! and aku teros cakap...mesti tak best...and ade dengar ura - ura bnyak pacat kat situ ! oh no ! tak rela aku ! tapi nak taknak...dah bayar..pergi jelah...

hari 1
err...! redha jewlah...dengan tasik..dengan aktivitinya..and aku dah dapat bayangkan ape yang akan aku kene buat..mase tu aku sampai petang..aktvitinya cuma taklimat dan solat asar...masa taklimat tu...kitorang semua diminta untuk menulis menggunakan tangan kiri...and most luckly...aku kidal.....so tulisan aku...bukan macam cakar ayam...haha...lpas tu..kene pass kan kat fc diorang campur campurkan...and kitorang kene amek 3 helai ketas ..tak kesah ketas tu siape punya..and kene carik pemilik kertas tu....memang kelam kabut....dah macam ape dah mase tu....aku punye aku dapat jumpe semua....tapi org lain punye kat aku ade lagi 1 ! sape punyer ni >??! ^^ lepas tu..balek dorm..siap untuk solat maghrib, kuliah dan isyak...tapi sebelum tu makan malam dulu....sedap..~ hohoho...lepas tu kitorang kene masuk hutan...mase tu...kitorang kene masuk hutan jalan sorang sorang dan hanya berpandukan seutas tali sahaja...dalam gelap...no touchlight ! mase dalam hutan tu..aku hampir2 terjatuh....sbab kan jalan nya licin...aku punyer tangan pon dah melecet disebabkan pegang tali tu kuat kuat....lepas tu...minum malam..lepas minum malam...kitorang ade lagi satu aktiviti..kitorang diikat menggunakan benang kain diikat dalam kumpulan...kene rapat rapat...tak boleh renggang...and..benang tu tak boleh putus ! lepas tu kene lalu bawah meja... langkah tali,...lalu jalan sempit....hahahha..mana ade susah kan ! benang kitorang 2 kali putus ! sabo jewlah mase tu.... malam tu kitorang diminta mengumpul 80 duit (ak) . kat situ dia mengamalkan sistem duit  and ak tu nama mata wangnya ! malam tu kumpulan aku tak cukup ... so aku dengan rela hati menjual diri aku dekat fc.... ketua aku pon kene jual ! malam tu...aku ingatkan kene tidor kat padang...rupenya...diorang dah sediakan bilik untuk kitorang....bilik tu selesa sangat ! sampai rasa taknak balik dorm bila kene tebus balik ! hahahha...

hari ke 2

pagi tu ade senaman ringan sikit... lepas tu main ulat bulu...dan terowong beracun...dah tu barulah kitorang makan ! lepas makan...kitorang ade satu lagi game. game ni namenye spider web... aku kene masuk kat lubang yg ade tanpe kene tali tu....selamat lah..badan aku ni agak lembut...senang sikit nak masuk ruang yg kecik tu....hohoho...lepas tu... makan lagi... (banyak kan makan !) dah tu kitorang kene masuk hutan...mase tu..kaki aku dah mula nak cramp... tapi aku nak masuk jugak...so aku mintak ubat kat cikgu aku...ok sikit lah...masuk kene naik bukit...turun...jalan ikot anak sungai...berpaya...ade pacat..panjat gunung..nyanyi... p balik kat padang....mase tu..fc cakap kene bawak balik pacat...aku pon merelakan lah kaki aku kene gigit...tapi hampeh..tak kene pon ! hahahha then petang tu main sungai asid..hahahaha....sungai asid tu memang mencabar kesabaran ... dah sampai garisan penamat...sekali batal ! perghh.... ! dah tu minum petang...then ade 1 lagi aktiviti...kitorng kene buat rantaian...yg panjang..so kitorang terpaksa berkorban ape jewk yg kitorang ade untuk diikat dan buat rantaian...hohoho..lepas tu makan malam...lpas solat isyak...ade blind fold ! time ni...ketua bisu ! ahli buta ! orang bisu nak berkomunikasi dengan orang buta tersangat lah susah... malam tu aku kene kacau dengan bag fc...cikgu,,, diorang sempat bawak aku p mane ntah...sorang sorang pulak tu..aku pon rase pelik asal macam lain jewk..plan lain jadik lain...so aku jerit panggil kawan aku...berpandukan telinga aku..aku carik diorang,... meraba aku malam tu...sampai nak berlanggar dengan orang....fuhh.... dapat jugak jumpa diorang.. hahahaha...mase tu...kitorang kene kacau lagi....dan kitorng hanya berpandukan bau ketua kitorang jewk....hahahha...terpaksa alert....lastly dah nak dekat dengan garisan penamat...mase dah abis....tapi kitorang bersyukur walaupun tak abis....semangat still ade....huhuhu...lepas tu..ade pulak sesi air mata kat kem ni....ceritakan pasal ibu ayah.. ya Allah...mase tu...aku dah taktawu nak cakap...tak de tisu, sapu tangan...last2 pakai tudung jewk lap .. tak lame tu fc bagi tisu kat kitorang....  (bengkak sangat sangat mata aku mase tu)
malam tu aku dapat tido lena lah jugak...hhahaha

hari ke 3

pagi tu ade kuliah subuh...lepas tu sarapan...and joging... ! masa tu..kaki aku sakit sangat...aku tak dapat lari...so kene lah duduk... stay kat situ...tapi dorang bole port kat tempat lain..so aku p sane...jalan slow slow...and join dorang...lpas tu sarapan...then aktiviti terakhir kitorang....merempuh halangan....bermain dengan air ! fuhh.... memang aku suka...even bau air tu... semerbak harum...kih3... monkey rack...aku tak lepas sebab kaki aku sakit...susah nak hayun...hahahha....dah tu..terik sampan....masuk air..paut kat tali... dah tu..kene lari...kat tayar kecik....and beso ! mase ni..aku dah kat tengah2... tapi terjatuh jugak....so nak taknak...kene lerr redah air lagi...tapi best ! hahahaha..banyak aktiviti yg kitorang buat....lastly...jadik sotong goreng tepung....mase tu...kene lumur ngan lumpur kat muka aku....hahha....lastly...kitorang dapat berkubang kat tasik tu... memang seronok ! lepastu...bersiap untuk balik ! =(


*moral kat sini....don't judge book by the cover... aku ingat tempat ni tak best...rupenya best  sangat ! 

hahaha...dah lah..penat nak taip lagi...ok lah...dah berjela jela story aku ni... 

bubye...

wasalam.... ^^



No comments:

Post a Comment