Sunday 2 September 2012

selamat hari merdeka...


maaf sebab aku lambat wish... hehehe... lambat update blog ni... diam tak diam... dah 55 tahun kan Malaysia merdeka... dan aku bersyukur sebab aku dapat merasai kemerdekaan.... dan aku as a teen.. terlalu mengharapkan kemerdekaan dan keamanan negara tu akan terus dirasai oleh semua keturunan aku... tapi... apa yang aku tengok sekarang... sambut merdeka pun masih mengamalkan politik... err... aku bukanlah nak berpolitik... cuma aku nak meluahkan... rasa hati aku... aku sebenarnya... tak suka dengan  keadaan macam  ni... dengan muncul bendera baru sebagai ganti 'Jalur Gemilang' haih... bagi lah sebab kenapa perlu tukar bendera Malaysia.. golongan macam tu sebenarnya... tak ada kesedaran... perlukah sejarah kemerdekaan perlu diulang setiap hari untuk mengingatkan semua orang... betapa susahnya pejuang dulu bergolok gadai hanya nak merdekakan negara .. dan sekarang dah setengah abad kita merdeka .. kita nak melupakan jasa pejuang tanah air.. betapa tak sedar diri golongan yang tak menghargai kemerdekaan.. andai kita masih lagi dibawah jajahan british.. sanggup ke golongan tersebut berjuang untuk menyelamatkan negara.. sedar atau tak.. keamanan negara sekarang tidak lagi kita rasa... hanya kerana perselisihan politik,, mungkin betul lah kata mereka,, semakin maju sesebuah negara semakin runtuh nilai moral dalam diri penduduk.. sebenarnya aku sedih tengok keadaan negara aku sekarang ni. istilah 'hujan emas dinegeri orang hujan batu dinegeri sendiri ' dah tak sesuai lagi digunakan... kadang kadang aku terfikir.. apakah negara luar akan bersorak apabila kekacauan berlaku dinegara kita.. Malaysia dahulu dikenali sebagai sebuah negara yang aman... yang penduduknya.. memiliki sifat ketimuran dan tatasusila yang tinggi,,, tapi sekarang... semua tu dah takda... istilah bebas tu memang hanya untuk ' bebas dari penjajah' sikap masih terpuruk dalam diri....

No comments:

Post a Comment