Wednesday 11 April 2012

perbezaan suka dan cinta.. ada beza ke ?


hai..korang... ok... mesti korang dok susah hati pasal gempa dan amaran tsunami kan... aku pon macam tu walaupun aku kat johor...tapi tetap rasa susah hati... aku tau aku tak boleh buat apa apa selain berdoa...harap harap tak ada nyawa yang terkorban...dan tsunami takkan melanda.... cukuplah gempa yang berlaku petang tadi...signal yang Allah bagi tadi dah cukup buat kita sedar yang hidup kita mesti akan berakhir dengan mati... dan kita mesti bersiap sedia hadapi semua tu... ok berbalik dengan cerita tadi... aku tak mampu nak ulas lebih lagi...kat kepala aku..aku berfikir....semua orang lari selamatkan diri... macam mana dengan haiwan ternakan, peliharaan.... Ya Allah..aku memang tak sanggup nak tengok haiwan tu mati...aku rasa kesian sangat...

ok.. sekarang aku taknak lagi cerita pasal bencana ni semua.. aku nak bawak korang...p satu cerita... kita larikan pemikiran kita dari masalah ni... semakin kita susah hati..semakin serabut kepala kita..semakin susah kita nak berfikir dengan rasional....ok... before we start... take breath first.... in... out... ok... 
let start...

aku nak tanya korang... apa yang di maksudkan dengan suka ? ok... pada aku..suka something yang kita gemar..kita minat... 
kalau cinta pulak ?? untuk aku.. cinta tu satu perasaan yang halus yang wujud dalam hati kita... everyone akan rasa cinta ni... kalau kita betul betul hayati perasaan tu...


aku nak tanya ada beza tak suka dengan cinta... ada kan... dari maksud pon kita dah nampak...
kalau kita suka kan seseorang tu... ia mesti bermula pandangan mata...pada aku suka tak bermakna cinta... 
ok.. ni pada pengalaman aku sendiri... dalam hati aku aku letakkan dia... tapi dekat mata aku... aku suka tengok someone tu... adakah aku mencintai the both... surely tak..sebab hati aku dengan mata aku tak seiring... kalau korang minat kat something... tak kesah lah lagu ke bende ke... korang mesti nak dengar or tengok benda tu berulang kali....sampai korang rasa bosan.... kan...
tapi kalau cinta pulak... korang akan rasa something yang lost kalau dia pergi... and korang takkan pernah jemu untuk mencintai dia...and takkan berpaling dekat orang lain..even korang nampak orang yang lebih cun..lebih handsome dari pasangan korang... itu cinta... 

tapi...itu tak bermakna suka dengan cinta tak boleh seiring... sebab .. kata orang... rasa cinta akan timbul bila hati kita terpaut dengan seseorang tu... macam mana kita boleh terpaut tanpa ada rasa suka kan.. so cerita cinta akan bermula... dengan suka...dan akhirnya barulah cinta...

nasihat aku... pada korang... korang boleh suka kat sesorang tu.tapi jangan pernah sesekali beri cinta dekat orang yang belum tentu dia yang terakhir untuk kita... sebab apa aku cakap macam tu... bile kita hilang rasa suka... sakit yang kita dapat tak sesakit bila kita hilang cinta...sebab tu aku selalu elakkan diri aku dengan perasaan cinta..sebab aku tau aku tak kuat untuk terima rasa sakit bila kita hilang ia..

ok... wasalam.... ^^




No comments:

Post a Comment